Senin, 21 September 2009

Sejarah Hari Natal 25 Desember

Banyak orang Kristen terlanjur mempercayai bahwa tanggal 25 Desember yang dirayakan sebagai hari kelahiran Yesus Kristus adalah hari penyembahan dewa Matahari Romawi atau hari saturnalia Romawi. Apakah benar demikian adanya? Apakah benar Kepausan Romawi di abad-abad pertama menetapkan tanggal 25 Desember semata-mata demi memurnikan hari penyembahan Dewa Matahari (Sol Invictus) dengan kelahiran Matahari Sejati Yesus Kristus?

Begini ceritanya, menurut beberapa ahli sejarah kalender baik dari kalangan gereja maupun para astronom ternyata setelah mengkaji dokumen-dokumen lama Gereja menyatakan bahwa tanggal 25 Desember itu adalah HASIL PERHITUNGAN dari penanggalan KRISTEN KOPTIK MESIR yang menggunakan tarikh atau penanggalan berdasarkan bintang. Karena Gereja Koptik Mesir pada zaman Romawi menjadi gereja yang teraniaya, maka tarikh Koptik yang ditandai dengan peredaran bintang Sirius, disebut dengan Tahun Kesyahidan (Anno Martyri), yang tidak termasuk tahun syamsiah (matahari) ataupun qamariyah (bulan), tetapi disebut tahun kawakibiyah (tahun bintang). Bintang Sirius adalah bintang yang paling terang dalam beberapa jenis bintang yang dikenal dalam sejarah Mesir kuno.

Karena pada masa Yesus lahir dan hidup, Mesir termasuk yang sudah lebih dulu maju dalam soal ilmu perbintangan. Kita ambil contoh 3 orang Majusi yang berhasil menjumpai bayi Yesus karena mengikuti peredaran bintang. Karena masyarakat Mesir cukup maju dan agama Kristen sudah menyebar sampai ke sana (dhi Tradisi Kristen Orthodox Koptik) maka otomatis pihak kepausan Romawi di abad 3 dan 4 menerjemahkan hasil penanggalan mereka ke formula KALENDER JULIAN. Hasilnya di dapat adalah tanggal 25 Desember. Kebetulan tanggal ini BERTEPATAN dengan hari penyembahan dewa Matahari. Dengan demikian, hari kelahiran Yesus tersebut secara teknik penyebaran agama Kristen waktu itu sangat cocok buat kaum pagan agar mereka mau memeluk agama Kristen. Hari kelahiran Yesus seakan-akan menjadi MATAHARI SEJATI dimana YESUS ini semacam DEWA atau TUHAN yang jauh lebih sakti dan berkuasa dari masyarakat pagan yang menyembah Sol Invictus. Jadi semacam gimmick marketing-nya orang-orang Kristen jaman dulu supaya mereka dapat mengkristenkan kaum kafir atau pagan.

Silahkan lihat artikel penanggalan bintang Sirius di http://www.halexandria.org/dward108.htmhttp://www.andrewfanous.com/CopticCorner/CopticCalendar.htmhttp://www.copticchurch.net/easter.html

Rgds,

Leonard T. Panjaitan

Sabtu, 12 September 2009

Pengentasan Kemiskinan: Kaukus Gabungan Kristen dan Muslim

Ending Poverty: a Joint Muslim-Christian Cause
Vatican's Message for End of Ramadan Invites Cooperation

VATICAN CITY, SEPT. 11, 2009 (Zenit.org).- Muslims and Christians should be united in overcoming poverty, since impoverishment is something addressed in precepts held dear by people of both faiths, according to the Holy See.

In a message released today for the end of the month of Ramadan, the Pontifical Council for Interreligious Dialogue encouraged Muslims and Christians to unite in this common goal.

The message was signed by Cardinal Jean-Louis Tauran and Archbishop Pier Celata, president and secretary of the council, respectively.

"We all know that poverty has the power to humiliate and to engender intolerable sufferings; it is often a source of isolation, anger, even hatred and the desire for revenge," the Vatican document observed.

The statement goes on to assert that poverty "can provoke hostile actions using any available means, even seeking to justify them on religious grounds, or seizing another man’s wealth, together with his peace and security, in the name of an alleged 'divine justice.'"

This is what makes "tackling poverty" a necessity in confronting "the phenomena of extremism and violence," the message affirmed.

Embrace and combat

The pontifical council document referenced Benedict XVI's message for this year's World Day of Peace in affirming that there is a poverty to be rejected and a poverty to be embraced.

"The poverty to be combated is before the eyes of everyone," the message explained: "hunger, lack of clean water, limited medical care and inadequate shelter, insufficient educational and cultural systems, illiteracy, not to mention also the existence of new forms of poverty [...] marginalization, as well as affective, moral and spiritual poverty."

But the poverty that should be embraced, the statement noted, involves a "style of life which is simple and essential, avoiding waste and respecting the environment and the goodness of creation."

"This poverty can also be, at least at certain times during the year, that of frugality and fasting," the message added. "It is the poverty which we choose which predisposes us to go beyond ourselves, expanding the heart."

In this context, Cardinal Tauran and Archbishop Celata conclude by expressing an invitation: "The poor question us, they challenge us, but above all they invite us to cooperate in a noble cause: overcoming poverty!"

Konferensi Gereja Orthodox: Pergumulan Rohani dalam Tradisi Orthodox

Conference Affirms Christian Call to Battle
Catholic, Orthodox Leaders Send Messages of Support

MAGNANO, Italy, SEPT. 11, 2009 (Zenit.org).- An international conference in the Bose Monastic Community, located outside Magnano, is underlining the importance of the Christian struggle to dominate one's passions and egoism.

This idea of "spiritual combat" is something that Benedict XVI is urging Christians to cultivate, in his message to the 17th annual International Ecumenical Conference on Orthodox Spirituality currently under way.

The meeting, involving Catholics, Lutherans and Orthodox, is focused on the theme "Spiritual Struggle in the Orthodox Tradition."

The conference, which began Wednesday and ends Saturday, is important in advancing Christian ecumenical dialogue, the Pope affirmed in a Sep. 4 statement to the participants.

This idea was also emphasized by the patriarchs of Constantinople and Moscow, who sent similar messages to the congress.

Bartholomew I, Orthodox patriarch of Constantinople, said that these meetings enrich "academic and ecumenical discourse" and are "ample evidence of the unique contribution of monasticism to ecumenical relations among Christian confessions."

Patriarch Kirill of Moscow and All Russia stated, "In the world we see an uninterrupted struggle between the forces of good and evil," in which it seems that the latter "were never as strong as today."

He continued, "When we see how the contemporary world takes what is black to be white, when deceit appears as truth, and what in the whole of human history was considered sin now no longer is, we understand that the very foundations of the moral and spiritual health of society are threatened."

Temptation

Cardinal Walter Kasper, president of the Pontifical Council for Promoting Christian Unity, sent a message to the congress to underline the "present importance" of the spiritual struggle, "perhaps more than in the past."

He added, "Both in private life as well as in society we are bombarded by many temptations which take us away from our relationship with the Lord."

This "spiritual struggle against evil" takes place in the heart of every man, said Prior Enzo Bianchi, head of the monastic community, during the opening of the symposium.

He asserted that this struggle "stems from man's fear of death."

Bianchi explained, "Moved by the fear of death, man wants to continue his life by any means; he wants to possess for himself the goods of the earth, he wants to dominate others," believing that in this way "he ensures for himself an abundant life, and justifies all behavior directed to obtaining it, even at the cost of harming others or himself."

Hence, the prior said, it is in the heart "that the return to God can begin," either in "conversion, or succumbing to the seduction of sin and the slavery of idolatry."

He concluded, "It is a very hard struggle to try to have a united heart, able to collaborate with the new life wrought in us by the Father, through faith in Christ, dead and risen, in the power of the Holy Spirit: But it is precisely to this fundamental battle that the Christian is called."

--- --- ---
On the Net:

Sinagoga Di Jaman Yesus Telah Ditemukan

Synagogue From Jesus' Time Discovered
Uncovered at Site of Future Christian Pilgrimage Center in Magdala

JERUSALEM, SEPT. 11, 2009 (Zenit.org).- The ruins of a synagogue from Jesus' time were discovered during excavations of a site in Magdala where a pilgrimage center is being built on the shores of the Sea of Galilee.

The Israel Antiquities Authority, which has been overseeing the excavations, announced this unique archeological find in a press release today.

The Magdala Center excavation began shortly after Benedict XVI's visit to the Holy Land in May, where he blessed the cornerstone of the future building that is being developed under the direction of the priestly congregation, the Legionaries of Christ.

The archeological excavation, directed by Dina Avshalom-Gorni and Arfan Najar of the antiquities authority, began July 27, and approximately one month later the first vestiges of an important find were uncovered.

As the excavation continued and significant findings were added, the conclusion was reached that these ruins are of a synagogue from the first century, possibly destroyed in the years of the Jewish revolt against the Romans, between A.D. 66 and A.D. 70.

In the center of the 1292-square-foot building, the team discovered a stone engraved with a seven-branched menorah [candelabrum].

Avshalom-Gorni explained: "We are dealing with an exciting and unique find. This is the first time that a menorah decoration has been discovered from the days when the Second Temple was still standing. […]

"We can assume that the engraving that appears on the stone […] was done by an artist who saw the seven-branched menorah with his own eyes in the temple in Jerusalem."

Thus far, only six other synagogues have been discovered from the period of Jerusalem's Second Temple.

Extraordinary

This finding is of great interest for the Jewish world, affirmed Shuka Dorfmann, director of the antiquities authority, who visited the site twice and spoke of the extraordinary nature of the discovery and the need to study it deeper.

The Israelite authorities have requested the continued excavation of the area, and that the findings be preserved in that site and be included in the Magdala Center project.

Numerous Israelite and Christian archeologists have already made appointments to visit the ruins in the past days.

Magdala is located just over four miles from the ancient town of Capernaum, where Jesus spent much of his time during his public ministry. It is assumed that he came to this site, now being excavated, at least once to preach.

Magdala is also thought to be the place frequented by many eyewitnesses to the life and works of Jesus, including Mary Magdalene, who was native to this town.

In Galilean towns such as Magdala, Christian communities were born, and until the destruction of the temple in Jerusalem, these believers many times shared the synagogues with Jews.

Only after the temple was destroyed in the year 70 was there a more clear separation between Jews and Christians, and at that time the latter created their own places of meeting and worship.

A special place

The initiative to build a center here began when the Legionaries of Christ arrived to Jerusalem in 2004 by the invitation of Pope John Paul II, to take care of the Pontifical Institute Notre Dame of Jerusalem Center.

The Magdala Center, also in northern Israel like the Notre Dame Center, aims to complement the services offered to pilgrims who visit Jerusalem.

The land where the building is being erected is on the shore of the Sea of Tiberias, also known as the Sea of Galilee.

The Magdala Center, aside from preserving and exhibiting the ruins of this holy place, will offer a hotel for pilgrims to the Holy Land, and a multimedia center that will display the message and life of Jesus and the history of the land.

Another part of the project includes a center that will promote the vocation and dignity of women, inspired by the figure of Mary Magdalene.

Legionary Father Juan MarĂ­a Solana, director of the Notre Dame Center and initiator of the Magdala project, stated, "I knew that Magdala was a holy place and I always had a hunch that it would be a special place for pilgrims of various religions; but the finding that we have made certainly exceeds our expectations."

He continued: "In a moment of prayer at the site, I thought of the last time the faithful gathered here, around the year 70, and how most had been witnesses of the life of Our Lord. I dream of the day that this place will be opened to visiting pilgrims, and I hope it will serve to create bridges and bonds of true love and dialogue between believers of different religions that come together in the Holy Land."

The opening of the Magdala Center is planned for Dec. 12, 2011, though the schedule may have to be adjusted due to the recent discoveries.

--- --- ---

On the Net:

Magdala Center: www.magdalacenter.com

Pontifical Institute Notre Dame of Jerusalem Center: www.notredamecenter.org

Rabu, 09 September 2009

Tentang Sayap-sayap Yang Melebar

*) Khotbah Paus Benediktus XVI di Bagnoreggio

ROME, SEPT. 7, 2009 (Zenit.org).- Kadang-kadang kita berpikir bahwa problem fisik, materi adalah problem-problem yang utama.

Hal ini disebabkan problem-problem itu menjadi bukti kita, tepat di depan mata kita. Sebagai contoh: Hujan turun, oleh karenanya kita butuh atap; musim dingin tiba, kita perlu menyimpan persediaan makanan; seorang bayi mengalami demam maka kita butuh obat-obatan atau apapun untuk menghilangkan demamnya.

Tetapi kalau kita mengamati Injil, dan apabila kita menimbang hidup kita sendiri, kita mulai mengenali bahwa problem utama terbesar adalah masalah spiritual.

Dan hal ini yang menyebabkan mengapa kita melihat Yesus sering sekali melakukan penyembuhan penyakit fisik, menyembuhkan orang buta dan tuli – hal-hal ini kita dengar dalam bacaan Injil di hari minggu (Markus 7:34) ketika Dia berbicara dalam bahasa Aramaic ”Ephphatha” (”Terbukalah”) dan telinga orang tuli itu akhirnya bisa mendengar. (Ada juga tiga kejadian dimana Markus mencatat Yesus berbicara dalam bahasa Aramaic; seperti “Talitha cum” – hai anak kecil, bangunlah! – dalam Markus 5:41; dan pada saat penyaliban (Markus 15:34) ketika Yesus berteriak keras “Eloi, Eloi, lama sabachtani!” – Allahku, ya Allahku mengapa Engkau meninggalkan daku?”.

Inilah sebabnya mengapa Yesus mengampuni dosa manusia

Sebab jatuh dalam dosa menghantarkan kita kepada rasa putus asa dan bahkan ke kematian. Dosa adalah beban berat yang ingin dihapuskan oleh Yesus dari bahu manusia, dihapuskan dari hati manusia.

Dan tindakanNya mengampuni dosa manusia, di atas segala-galanya, yang membuat geram para pemimpin agama Yahudi pada jamanNya sebab Allah sendiri dapat mengampuni dosa-dosa kita.

Yesus membawa harapan. Dia membawa harapan bagi orang-orang buta, tuli dan sekarat bahkan Dia membangkitkan orang mati. Dia juga membawa harapan kepada orang-orang berdosa, kepada orang-orang yang secara spiritual mati. Dia juga membawa harapan adanya hidup baru bagi orang-orang yang jatuh seketika, bahkan gagal dan putus asa.

Benediktus XVI adalah Wakil Kristus, Pengganti Petrus

Demikian halnya, misi Paus Benediktus XVI dalam pengertian terdalam sederhananya adalah membawakan harapan kepada domba-dombanya. Benediktus XVI menghasilkan misinya sendiri dengan cara seperti ini, suatu misi membawakan harapan kepada dunia yang meski nampak kaya dan penuh kekuatan, namun secara spiritual miskin.

Misi Paus Benediktus XVI adalah misi yang membawa arti bagi mereka yang mulai percaya bahwa hidup itu tidak memiliki arti.

Dan ini adalah serangan besar yang dilakukan Benediktus untuk memerangi pertempuran antara “budaya hidup (culture of life) dengan “budaya mati (culture of death)”. Dia melakukan serangan atas nama makna hidup, atas nama “Logos” sejati yang artinya makna hidup itu sendiri. Dan dalam menjalankan misi ini, Benediktus membawa harapan bagi mereka yang tak punya harapan.

Pada hari minggu sore, Paus Benediktus berada di kota kecil berbukit yang bernama Bagnoreggio, tempat kelahiran St.Bonaventura untuk melanjutkan misinya saat ini.

Dan di homilinya itu, Paus menyampaikan khotbah tentang harapan yang begitu indahnya dan patut untuk diingat terus-menerus.

Bonaventura hidup dalam tahun 1.200, waktu jaman Pertengahan ketika Eropa sedang membangun katedral-katedral yang megah dan mendirikan universitas yang masih menakjubkan dan menguntungkan kita saat ini.

Bonaventura lahir tahun 1221 dan hidup sampai tahun 1274 namun dalam setengah abad hidupnya yang singkat itu dia menjadi salah satu teolog hebat Katolik sepanjang masa.

Hari minggu lalu, Benediktus XVI merayakan Bonaventura sebagai pembawa pesan harapan.

Bapa Suci berbicara bagaimana Giovanni Fidanza – nama Baptis Bonaventura – menjadi “Fra Bonaventura,” seorang rahib fransiskan dan pada akhirnya sebagai minister jenderal dari Ordo Fransiskan yang pada saat itu berusaha memperbaharui iman Kristen dengan berkomitmen pada kemiskinan total.

“Bukan hal yang mudah untuk merangkum doktrin filosofis, teologis dan mistika yang sangat kaya yang diturunkan kepada kita semua oleh St.Bonaventura, “ ujar Paus. Namun, Paus menambahkan, apabila dia harus memilih sebuah frase, maka Bonaventura lah yang menemukan “kebijaksanaan yang berakar dalam Kristus”.

Bonaventura, lanjutnya mengadakan orientasi terhadap setiap langkah dari pemikirannya menuju “sebuah kebijaksanaan yang berkembang ke dalam kesucian”.

Bonaventura, ditegaskan Paus, adalah “orang yang tiada lelahnya mencari Allah” dari masa dia menjadi Pelajar di Paris sampai saat-saat akhir hidupnya dan tulisan-tulisannya memberikan indikasi jalan mana yang harus dilalui.

“Sebab Allah ada di atas,” ujar Bonaventura dalam karyanya “De reductione artium ad theologiam” (Tentang Reduksi Seni ke Teologi), maka “perlulah bahwa pikiran manusia itu dinaikkan sendiri menuju kepada Allah dengan segenap kekuatan pikiran itu”. Tetapi bagaimana caranya pikiran manusia melakukan hal ini? Dapatkah pikiran kita, melalui studi and refleksi benar-benar bergerak ke arah Allah?

Bonaventura, lanjut Paus, percaya bahwa studi dan refleksi sendiri tidak lah cukup. Menurut pengajaran Bonaventura bahwa studi harus dibarengi dengan rahmat, sains oleh cinta, intelegensia oleh kerendahan hati (Itinerarium mentis in Deum, pro.4).

“Perjalanan purifikasi melibatkan seluruh pribadi manusia sehingga pribadi itu dapat melalui Kristus, meraih transformasi cinta Trinitas,” ujar Paus lebih lanjut. “Dengan demikian Iman adalah kesempurnaan dari kecakapan kognitif manusia. Harapan adalah persiapan akan adanya pertemuan dengan Tuhan. Dan Cinta memperkenalkan kita kepada hidup yang ilahi dengan membawa pemahaman kepada kita agar memandang semua manusia itu bersaudara.”

Paus berbicara spesifik tentang harapan

“St. Bonaventura adalah pembawa pesan harapan, “ ujar Paus. “Kami menemukan gambaran hebat tentang harapan dalam salah satu homilinya tentang Advent, dimana St.Bonaventura membandingkan pergerakan harapan dengan perjalanan suatu burung di udara, yang melebarkan kepak sayapnya selebar mungkin, dan menggunakan seluruh kekuatannya untuk menggerakkan sayap itu. Manusia dalam seluruh keberadaannya, dalam aspek tertentu, menjadi suatu gerakan agar dapat bangkit dan terbang.

“Berharap adalah seperti terbang, lanjut St. Bonaventura, kata Paus. “Tetapi harapan menuntut kita agar semua bagian dari keberadaan kita menjadi gerakan dan menuju ke kedalaman diri kita, yakni menuju kepada janji Allah. Orang yang berharap, tegas Bonaventura, “harus mengangkat kepalanya, mengubah pikirannya menuju apa yang tertinggi, yakni menuju kepada Allah”. (Sermo XVI, Dominica I Adv., Opera omnia, IX, 40a).”

Paus mengakhiri khotbahnya seperti ini: “Setiap hati manusia haus akan harapan. Dalam surat ensiklik ku “Spe Salvi”, saya mencatat bahwa beberapa tipe harapan tidak lah cukup untuk dihadapi dan beberapa tipe harapan itu juga tidak lah cukup untuk mengatasi kesulitan hidup saat ini. Apa yang dibutuhkan adalah sebuah “harapan tertentu” yang karenanya harapan itu memberikan kita kepastian dimana kita akan meraih tujuan “besar”, yakni membenarkan usaha-usaha dalam perjalanan hidup kita.

“Hanya dengan harapan tertentu dan besar ini yang meyakinkan diri kita, meskipun adanya kegagalan dalam kehidupan pribadi kita dan adanya kontradiksi sejarah secara keseluruhan, maka ”kuasa Cinta yang tak dapat rusak” akan selalu melindungi kita.

“Ketika harapan semacam itu mendukung kita, kita tidak pernah berisiko untuk kehilangan keberanian untuk memberikan kontribusi, seperti yang telah dilakukan oleh orang-orang suci, mereka memberikan kontribusi terhadap kemanusiaan, membukakan diri mereka dan dunia ini kepada masuknya Allah – masuknya kebenaran, kasih dan cahaya ilahi (cf. “Spe salvi,” No.35).

“Semoga St.Bonaventura menolong kita untuk “melebarkan kepak sayap” dari harapan itu yang memampukan kita untuk menjadi seperti dirinya, pencari Tuhan yang tiada hentinya, seorang penyanyi tentang indahnya ciptaan Tuhan dan seorang saksi Cinta dan Keindahan yang “menggerakkan segala sesuatu”.

Apabila kita mengikuti ajaran Benediktus XVI dan juga Bonaventura, lantas kita fokuskan pada pencarian akan “harapan tertentu” yang ditawarkan oleh Yesus Kristus, maka kita juga dapat memberikan jiwa kita sayap-sayap untuk terbang, meskipun segala cobaan dunia ini menyakiti kita, dan kemudian kita dapat membumbung tinggi seperti burung di udara, dengan memutuskan keberadaan diri kita ke dalam suatau gerakan, dan menjadi suatu harapan yang kita tunggu-tunggu dalam waktu yang lama.

Penulis: Robert Moynihan is adalah pendiri dan editor majalah bulanan “Inside The Vatican”. Dia juga penulis buku "Let God's Light Shine Forth: the Spiritual Vision of Pope Benedict XVI" (2005, Doubleday).

*) Diterjemahkan oleh Leonard T. Panjaitan

♥ HATIMU MUNGKIN HANCUR, NAMUN BEGITU JUGA HATIKU

 ♥ *HATIMU MUNGKIN HANCUR, NAMUN BEGITU JUGA HATIKU* sumber: https://ww3.tlig.org/en/messages/1202/ *Amanat Yesus 12 April 2020* Tuhan! Ini ...